ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет
з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Протокол засідання № 93/08
02 червня 2010 року 15 год. 00 хв.
м. Київ,
вул. Садова, 3а, к. 416
Голова Комітету Омельченко О.О.
Секретар Комітету Гордієнко С.В.
Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М., Черноморов О.М., Демчишен В.В., Трайдук М.Ф., Горбатюк А.О., Касянюк О.Р., Матвієнко А.С., Надоша О.В.
Відсутні: Петренко В.М., Подгорний С.П., Павленко В.В., Єгоров О.М.
Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступник Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., головні консультанти: Бережницький Я.В., Дмитрук Л.В., Желтова О.М., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., Шкуріна Л.Б., Юрчук Ю.А., старший консультант Федоренко Ю.В.
Запрошені:
Тарасюк Б.І. – народний депутат України;
Джемілєв М. – народний депутат України;
Ємельянова І.І. – Перший заступник Міністра юстиції України;
Картушинська Н.М. – радник Віце-прем’єр-міністра України Тихонова В.М.;
Федоренко В.Л. – директор Департаменту конституційного та адміністративного права Міністерства юстиції України;
Ричко О.В. – головний спеціаліст відділу з питань територіальної організації влади та місцевого самоврядування Управління регіональної політики Секретаріату Кабінету Міністрів України;
Гапотченко В.І. – заступник Керівника Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;
Колісніченко В.Є. – завідувач сектору Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;
Лазаренко О.Г. – головний консультант Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;
Власенко Н.С. – заступник Голови Державного комітету статистики України;
Пінчук Н.-С.М. – заступник Голови Державної служби геодезії, картографії та кадастру України;
Панасюк Ф.Т. – директор Департаменту місцевого самоврядування та адміністративно-територіального реформування Міністерства регіонального розвитку та будівництва України;
Лучик В.В. – провідний науковий співробітник Інституту мовознавства імені О. Потебні, доктор наук;
Гнатюк І.С. – заступник директора Інституту української мови НАН України;
Петровський В.В. – начальник Департаменту громадської безпеки Міністерства внутрішніх справ України;
Герловський О.Г. – начальник відділу Департаменту громадської безпеки Міністерства внутрішніх справ України.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про проект Постанови про звільнення Митника З.М. з посади Міністра охорони здоров'я України (реєстр.№6406, н.д. Є.Добряк, Р.Сорочинська-Кириленко).
2. Про проект Постанови про звільнення Могильова А.В. з посади Міністра внутрішніх справ України (реєстр. №6421, н.д. Б.Тарасюк, В.Коваль, О.Чорноволенко, М.Джемілєв).
3. Про проект Постанови про заслуховування звіту Прем'єр-міністра України М.Я.Азарова щодо кадрових призначень Кабінету Міністрів України, здійснених у березні 2010 року (реєстр. №6229, н.д. А.Яценюк).
4. Про проект Закону про статус сільських, селищних, міських голів (реєстр. №4752, н.д. А.Гриценко).
5. Про проект Закону про внесення доповнень до статті 30 Закону України «Про державну службу» (щодо строків припинення державної служби) (реєстр. № 6135, н.д. В.Даниленко).
6. Про інформацію Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України щодо створення та діяльності адміністративних комісій при виконавчих комітетах міських, сільських та селищних рад.
7. Про підготовку проекту постанови Верховної Ради України про рекомендації парламентських слухань “Реформування законодавства України про місцеві вибори в інтересах територіальних громад”.
8. Інформація щодо матеріалів, які надходять до Комітету з питань перейменування населених пунктів та порядку проведення експертизи щодо найменування і перейменування населених пунктів.
***
СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету О.Омельченка про проект порядку денного засідання Комітету.
О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував прийняти його за основу.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 10 народних депутатів України, “Утрималися” – 2 народних депутати України (О.Боднар, А.Матвієнко).
Пропозицію підтримано.
О.Омельченко вніс пропозицію виключити із проекту порядку денного засідання Комітету розгляд проекту Постанови про звільнення Митника З.М. з посади Міністра охорони здоров’я України (реєстр. №6406), оскільки суб’єкти права законодавчої ініціативи відкликали даний проект.
Пропозицію підтримано.
О.Омельченко запропонував включити до порядку денного засідання Комітету питання про проект Закону про засади внутрішньої і зовнішньої політики (реєстр. №6451, внесений Президентом України В.Януковичем та визнаний ним як невідкладний), оскільки Голова Верховної Ради України В.Литвин доручив Комітетам розглянути питання по суті для подальшого розгляду даного законопроекту на пленарному засіданні Верховної Ради України 3 червня 2010 року, про що йшлося на засіданні Погоджувальної ради депутатських фракцій.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 9 народних депутатів України, “Проти” – 3 народний депутат України (О.Боднар, А.Матвієнко, Ю.Ключковський).
Пропозицію підтримано.
О.Омельченко запропонував зняти з розгляду питання про проект Закону про внесення доповнень до статті 30 Закону України "Про державну службу" (щодо строків припинення державної служби) (реєстр. № 6135, н.д. В.Даниленко), оскільки автор законодавчої ініціативи звернувся до Комітету з проханням не розглядати даний законопроект без його участі (лист додається).
Пропозицію підтримано.
В.Сінченко запропонував розглянути інформацію щодо матеріалів, які надходять до Комітету з питань перейменування населених пунктів та порядку проведення експертизи щодо найменування і перейменування населених пунктів четвертим за черговістю у списку питань порядку денного засідання Комітету.
Пропозицію підтримано.
О.Омельченко запропонував перенести розгляд питання про підготовку проекту постанови Верховної Ради України про рекомендації парламентських слухань “Реформування законодавства України про місцеві вибори в інтересах територіальних громад” на одне з наступних засідань Комітету.
Пропозицію підтримано.
О.Омельченко поінформував присутніх про те, що проект Закону про всеукраїнський референдум (реєстр. № 6278 від 29.04.2010), внесений народним депутатом України Д.Шпеновим, включений до порядку денного пленарного засідання Верховної Ради України 3 червня 2010 року, однак Комітет не може розглянути даний законопроект, оскільки відсутній висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України.
Пропозицію підтримано.
Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з оновленим проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував визначитися шляхом голосування щодо його прийняття в цілому в такій послідовності питань:
1. Про проект Закону про засади внутрішньої і зовнішньої політики (реєстр. №6451, внесений Президентом України В.Януковичем та визнаний ним як невідкладний).
2. Про проект Постанови про звільнення Могильова А.В. з посади Міністра внутрішніх справ України (реєстр. №6421, н.д. Б.Тарасюк, В.Коваль, О.Чорноволенко, М.Джемілєв).
3. Про проект Постанови про заслуховування звіту Прем'єр-міністра України М.Я.Азарова щодо кадрових призначень Кабінету Міністрів України, здійснених у березні 2010 року (реєстр. №6229, н.д. А.Яценюк).
4. Інформація щодо матеріалів, які надходять до Комітету, з питань перейменування населених пунктів та порядку проведення експертизи щодо найменування і перейменування населених пунктів.
5. Про проект Закону про статус сільських, селищних, міських голів (реєстр. №4752, н.д. А.Гриценко).
6. Про інформацію Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України щодо створення та діяльності адміністративних комісій при виконавчих комітетах міських, сільських та селищних рад.
УХВАЛИЛИ:
Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 10 народних депутатів України, “Утрималися” – 2 народних депутати України (Ю.Ключковський, А.Матвієнко).
Рішення прийнято.
1.
СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету О.Омельченка про проект Закону про засади внутрішньої і зовнішньої політики (реєстр. №6451, внесений Президентом України В.Януковичем та визнаний ним як невідкладний).
Законопроектом з реєстр. №6451 пропонується визначити основні засади як внутрішньої, так і зовнішньої політики держави. Також передбачено внесення змін до Закону України "Про основи національної безпеки України" щодо коригування деяких аспектів зовнішньополітичного курсу держави.
Комітети Верховної Ради України з питань економічної політики та з питань охорони здоров'я вважають, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу та висловлюють ряд пропозицій та зауважень для врахування під час опрацювання його до другого читання.
Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи також направив для врахування свої зауваження і пропозиції.
Доповідач ознайомив присутніх із зауваженнями та пропозиціями Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України щодо законопроекту та запропонував проект рішення Комітету, відповідно до якого Верховній Раді України рекомендується прийняти законопроект з реєстр. № 6451 за основу.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, Ємельянова І.І.
А.Матвієнко вніс пропозицію рекомендувати Верховній Раді України законопроект з реєстр. №6451 за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
УХВАЛИЛИ:
1. Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України "Про засади внутрішньої і зовнішньої політики" (реєстр. № 6451 від 01.06.2010 р.), внесений Президентом України за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу.
2. Доручити виступити з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України Горбатюку А.О.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 9 народних депутатів України, “Проти” – 3 народних депутати України (Ю.Ключковський, О.Боднар, А.Матвієнко).
Рішення прийнято.
Народні депутати України – члени Комітету О.Боднар, Ю.Ключковський, А.Матвієнко заявили про окрему думку з цього питання та доручили виголосити її на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України А.Матвієнку.
2.
СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проект Постанови про звільнення Могильова А.В. з посади Міністра внутрішніх справ України (реєстр. №6421, н.д. Б.Тарасюк, В.Коваль, О.Чорноволенко, М.Джемілєв).
Доповідач зазначила, що необхідність подання зазначеного проекту Постанови народні депутати України пов’язують з окремими заявами та діями А.Могильова як на посаді Міністра внутрішніх справ України, так і попередніх посадах.
О.Боднар вказала, що внесення народними депутатами України проекту Постанови щодо звільнення члена Кабінету Міністрів України відповідає вимогам пункту 12 частини першої статті 85, частини першої статті 93 Конституції України, пункту 3 частини другої статті 18 Закону України “Про Кабінет Міністрів України”.
Водночас Верховна Рада України, керуючись положеннями пункту 12 частини першої статті 85 Конституції України, частин другої, третьої статті 18 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» може звільнити члена Кабінету Міністрів України із займаної посади.
В обговоренні питання взяли участь: народні депутати України – члени Комітету, народний депутат України Г.Москаль.
Більшість членів Комітету не погодилася з оцінками роботи А.Могильова, наданими суб’єктом права законодавчої ініціативи. Зокрема, зазначалося, що ускладнення криміногенної ситуації пов’язане в першу чергу із кризовою соціально-економічною ситуацією в країні. Крім цього, тенденції до зростання негативних показників з’явилися задовго до призначення А.Могильова на посаду керівника Міністерства внутрішніх справ України і покладати лише на нього відповідальність за нинішній стан справ було б не об’єктивно.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України не підтримувати звільнення Могильова Анатолія Володимировича з посади Міністра внутрішніх справ України та прийняття проекту Постанови про звільнення Могильова А.В. з посади Міністра внутрішніх справ України (реєстр. № 6586), внесеного народним депутатом України Г.Москалем.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання народному депутату України, секретарю Комітету С.Гордієнку.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 9 народних депутатів України, “Утрималися” – 3 народних депутати України (О.Боднар, Ю.Ключковський, А.Матвієнко).
Рекомендацію прийнято.
3.
СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проект Постанови про заслуховування звіту Прем'єр-міністра України М.Я.Азарова щодо кадрових призначень Кабінету Міністрів України, здійснених у березні 2010 року (реєстр. №6229, н.д. А.Яценюк).
Перший заступник Голови Комітету О.Боднар внесла пропозицію перенести розгляд даного питання, оскільки автор проекту Постанови з реєстр. №6229 не з’явився на засідання Комітету та запропонувала поінформувати його про розгляд питання на наступному плановому засіданні Комітету 9 червня 2010 року.
Пропозицію підтримано одноголосно.
4.
СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету В.Сінченка щодо матеріалів, які надходять до Комітету, з питань перейменування населених пунктів та порядку проведення експертизи щодо найменування і перейменування населених пунктів.
Доповідач поінформував присутніх про те, що підкомітет з питань державного будівництва розглянув питання щодо найменування та перейменування населених пунктів, про відповідність назв населених пунктів та місцевих рад вимогам українського правопису, про порядок проведення експертизи найменувань, відповідність найменувань, які використовуються на місцевому рівні офіційним найменуванням тощо. При цьому використовувалися матеріали перевірки, проведеної Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України, інформації Інституту мовознавства імені О.Потебні, Інституту української мови НАН України, Укргеодезкартографії, органів виконавчої влади.
В.Сінченко зазначив, що згідно перевірки 12110 офіційних бланків місцевих рад встановлено 324 факти перекручення назв сільських, селищних та міських рад, 902 випадки перекручення назв населених пунктів. 566 населених пунктів мають не вірну категорію, 42 населені пункти відсутні в офіційному обліку, 54 населені пункти, які офіційно обліковуються, на місцевому рівні не значаться, 81 місцева рада перенесла свій центр та 3 населені пункти виявилися підпорядкованими іншим сільським радам.
Невідповідність у назвах міських, сільських, селищних рад офіційному обліку найчастіше полягає у невірному вживанні суфіксів у назвах рад, або у невірному вживанні дефісу при написанні назви ради.
Місцеві ради, у яких перекручені назви, мають свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи з назвою, яка офіційно не обліковується, отримали дозволи місцевих органів МВС України на виготовлення печаток, відповідно мають офіційні бланки та печатки з помилками.
Зазначені помилки присутні вже багато років і в документах громадян – паспортах, свідоцтвах про народження, документах на землю та інших.
Дуже часто місцеві ради звертаються до Верховної Ради України з проханням виправити назву місцевої ради, посилаючись на наявність Свідоцтва про державну реєстрацію ради як юридичної особи та печаток.
В зв’язку з вищезазначеним необхідно звернути увагу на те, що місцеві органи МВС України при реєстрації жителів не здійснюють контролю за використанням офіційних назв населених пунктів.
Одним з чинників, який призвів до використання певної кількості невірних назв населених пунктів, сільських, селищних рад та невірних категорій населених пунктів, було видання Державного класифікатора “Класифікатор об’єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ)”, затвердженого наказом Держкомстандарту України №659 від 31 жовтня 1997 року та який органи статистики використовують у своїй роботі.
У зв’язку з цим місцеві органи влади при використанні невірної назви населеного пункту або сільської, селищної ради дуже часто посилаються на реєстрацію в ЄДРПОУ як підставу для використання назви.
Питання невідповідності категорії населеного пункту полягає в тому, що на місцевому рівні вживають категорію “село” замість категорії “селище” або “селище” замість категорії “селище міського типу”.
Особливо це характерно для західних областей. Зустрічаються випадки, коли вживаються категорії, які відсутні в офіційному обліку, а саме: хутір, станція, виселок.
Особливу групу складають населені пункти, які відсутні в офіційному обліку. Наприклад, село Вільгельмівка (Волинська область), село Жовтневе (Житомирська область) та інші.
До перекручування назв адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів, категорій населених пунктів, призвели:
- використання в Державному класифікаторі (КОАТУУ) назв адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів, які не відповідають офіційному обліку;
- здійснення Державної реєстрації юридичних осіб територіальними управліннями Держкомстату України з помилковими назвами органів місцевого самоврядування;
- здійснення органами МВС України реєстрації жителів у населених пунктах з назвами, які не відповідають офіційним та у населених пунктах, які офіційно не обліковуються;
- надання дозволів на виготовлення печаток територіальними органами МВС України без належного контролю щодо відповідності назв адміністративно-територіальних одиниць офіційному обліку.
З метою усунення виявлених недоліків доповідач запропонував здійснити низку заходів. Зокрема, Верховній Раді Автономної Республіки Крим та обласним радам слід посилити контроль за приведенням у відповідність з офіційним обліком назв адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів, провести уточнення назв всіх населених пунктів по областях і в разі необхідності внести до Верховної Ради України пропозиції щодо найменування і перейменування населених пунктів.
Кабінету Міністрів України необхідно розглянути питання щодо порядку реєстрації громадян України за місцем проживання, реєстрації юридичних осіб, видачі державних актів на землю, державних актів права власності на нерухоме майно в частині вживання виключно офіційних назв адміністративно-територіальних одиниць та населених пунктів.
Було б доцільно надати електронному довіднику Верховної Ради України “Україна. Адміністративно-територіальний устрій”, який ведеться на підставі офіційних рішень Верховної Ради України і публікації повідомлень про зміни в адміністративно-територіальному устрої України у “Відомостях Верховної Ради України” статусу “офіційний”.
Щодо питання забезпечення відповідності назв населених пунктів та місцевих рад вимогам українського правопису, необхідно виробити підходи, за яких експертиза майбутніх питань місцевих референдумів щодо найменувань і перейменувань населених пунктів здійснювалася б до проведення таких місцевих референдумів, що дозволить зменшити витрати коштів та часу на прийняття відповідних рішень.
В обговоренні питання взяли участь: народні депутати України, Н.Власенко, Ф.Панасюк.
Було відзначено важливість подальшого вивчення проблем адміністративно-територіального устрою, підготовки пропозицій для їх вирішення і врегулювання. Присутні домовилися про розгляд питання про встановлення і зміну меж населених пунктів на одному з наступних засідань Комітету.
Пропозицію підтримано одноголосно.
5.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про проект Закону про статус сільських, селищних, міських голів (реєстр. №4752, н.д. А.Гриценко)
Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується комплексно врегулювати правовий статус сільських, селищних, міських голів та, у зв’язку із цим, внести низку змін до законів України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про місцеві державні адміністрації”, “Про вибори народних депутатів України”, “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”, “Про боротьбу з корупцією” та “Про статус депутатів місцевих рад”.
М.Трайдук звернув увагу присутніх на висновок Комітету з питань правової політики щодо законопроекту з реєстр. №4572, відповідно до якого законопроект пропонується відхилити як такий, що суперечить статтям 140, 141, 143 Конституції України. Аналогічну позицію висловило Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.
В обговоренні питання взяли участь: народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України “Про статус сільських, селищних, міських голів” (реєстр. № 4752), внесений народним депутатом України Гриценком А.С., за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.
2. Доручити виступити з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України - голові підкомітету з питань місцевого самоврядування Трайдуку М.Ф.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” – 9 народних депутатів України, “Утрималися” – 3 народних депутати України (О.Боднар, Ю.Ключковський, А.Матвієнко).
Рішення прийнято.
6.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про інформацію Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України щодо створення та діяльності адміністративних комісій при виконавчих комітетах міських, сільських та селищних рад.
Доповідач поінформував присутніх про те, що на виконання доручення Голови Комітету О.Омельченка Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України проаналізувало інформацію щодо створення та діяльності адміністративних комісій при виконавчих комітетах міських, селищних, сільських рад, отриману з регіонів України та підготувало для розгляду відповідні узагальнюючі матеріали.
М.Трайдук ознайомив членів Комітету з основними аспектами наданої інформації, відзначив актуальність порушених питань для забезпечення належного здійснення органами місцевого самоврядування покладених на них повноважень.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
Члени Комітету дійшли узгодженої позиції щодо необхідності подальших кроків з удосконалення правової основи регулювання діяльності адміністративних комісій при виконавчих комітетах міських, сільських та селищних рад, а також підтримали пропозицію поінформувати про результати вивчення питання Віце-прем’єр-міністра України В.Тихонова, відповідального за здійснення політики у сферах місцевого самоврядування та регіонального розвитку.
Пропозиції підтримано одноголосно.
Голова Комітету О.ОМЕЛЬЧЕНКО
Секретар Комітету С.ГОРДІЄНКО
ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,
ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ
02.06.2010 року
1. Про проект Закону про засади внутрішньої і зовнішньої політики (реєстр. №6451, внесений Президентом України В.Януковичем та визнаний ним як невідкладний).
2. Про проект Постанови про звільнення Могильова А.В. з посади Міністра внутрішніх справ України (реєстр. №6421, н.д. Б.Тарасюк, В.Коваль, О.Чорноволенко, М.Джемілєв).
3. Про проект Постанови про заслуховування звіту Прем'єр-міністра України М.Я.Азарова щодо кадрових призначень Кабінету Міністрів України, здійснених у березні 2010 року (реєстр. №6229, н.д. А.Яценюк).
4. Інформація щодо матеріалів, які надходять до Комітету, з питань перейменування населених пунктів та порядку проведення експертизи щодо найменування і перейменування населених пунктів.
5. Про проект Закону про статус сільських, селищних, міських голів (реєстр. №4752, н.д. А.Гриценко).
6. Про інформацію Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України щодо створення та діяльності адміністративних комісій при виконавчих комітетах міських, сільських та селищних рад.